تبلیغات
مبنا - مهندسی فرهنگی4

ویژه نگار تخصصی فرهنگ و توسعه
نویسنده :Rostami Moghadam
تاریخ:پنجشنبه 8 تیر 1391-07:34 قبل از ظهر

مهندسی فرهنگی4

    ویژه نگار تخصصی فرهنگ و توسعه       http://mabna.mihanblog.com

اركان و كارویژه‌های مهندسی فرهنگی از دیدگاه اصولگرایی اصلاح‌طلبانه

اركان و كارویژه‌های مهندسی فرهنگی از دیدگاه اصولگرایی اصلاح‌طلبانه 
 1) اولویت قائل شدن برای مصالح عالیه نظام در مقوله فرهنگ با رجوع به اصول و ارزش‌های انقلاب:
 
 آن چه در محور تمام برنامه‌ها و اهداف مهندسی فرهنگی قرار دارد تامین و رعایت مصالح عالیه نظام اسلامی و حفظ و گسترش جایگاه آن است. به این منظور و برای شناخت راه صحیح و اصولی نیازمند رجوع به آراء و اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی و نیز رهبر معظم انقلاب هستیم.

              

مهندسی فرهنگی 4

اركان و كارویژه‌های مهندسی فرهنگی از دیدگاه اصولگرایی اصلاح‌طلبانه

اركان و كارویژه‌های مهندسی فرهنگی از دیدگاه اصولگرایی اصلاح‌طلبانه 
 1) اولویت قائل شدن برای مصالح عالیه نظام در مقوله فرهنگ با رجوع به اصول و ارزش‌های انقلاب:
 
 آن چه در محور تمام برنامه‌ها و اهداف مهندسی فرهنگی قرار دارد تامین و رعایت مصالح عالیه نظام اسلامی و حفظ و گسترش جایگاه آن است. به این منظور و برای شناخت راه صحیح و اصولی نیازمند رجوع به آراء و اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی و نیز رهبر معظم انقلاب هستیم.
 
 اندیشه‌ها و دیدگا‌ه‌های حضرت امام در عرصه‌های فرهنگی نیز همانند سایر عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی راهگشا و راهنماست و مشعل هدایت ما در این مسیر دشوار خواهد بود. ایشان در باب فكر و فرهنگ فرموده‌اند: «فرهنگ مبداء همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های یك ملت است.» خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی-ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه‌ها در سطح كشور آن چنان محتاج تلاش و كوشش است كه برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت كشید. «خطر تحجرگرایان و مقدس نماهای احمق... كم نیست.» در جمهوری اسلامی جز در مواردی كه اسلام و حیثیت نظام در خطر باشد آن هم با تشخیص موضوع از طرف كارشناسان دانا هیچكس نمی‌تواند رأی خود را بر دیگری تحمیل كند. «ما اگر توانستیم نظامی بر پایه‌های نه شرقی و نه غربی واقعی و اسلام پاك و منزه از ریا و خدعه و فریب را معرفی نماییم انقلاب پیروز شده است. راه اصلاح یك مملكت، فرهنگ آن مملكت است. اصلاح باید از فرهنگ شروع شود. امیدواریم بشر به رشدی برسد كه مسلسل‌ها را به قلم تبدیل كند. آن قدری كه قلم و بیان در خدمت بشر بوده است مسلسلها نبوده‌اند...اسلام هم كه امر فرموده است جهاد بكنند... اساس بر این است كه دفاع از حق بكنند و حق را و علم را جانشین مسلسل بكنند. تبلیغات كه همان نشاندن خوبیها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدیها و نشان دادن راه گریز و منع از آن از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است. چهارچوب اسلام ناب محمدی (ص) كه در ترسیم قهر و خشم و كینه مقدس و انقلاب علیه سرمایه‌داری غرب و كمونیزم متجاوز شرق است و نیز راه مبارزه علیه ریا و حیله و خدعه را به مردم و به خصوص جوانان سلحشورمان نشان دهید. این مسأله كه نظام در اهداف خود جدی است و در صورت به خطر افتادن ارزش‌های اسلامی با هر كس و در هر  موقعیت قاطعانه برخورد می‌كند باید به عنوان یك اصل خدشه ناپذیر برای تمامی دست‌اندركاران و مردم تبلیغ گردد.»
 
 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان مظهری دیگر از بینش و فرهنگ اسلامی و جلوه‌ای دیگر از افكار و اندیشه‌های امام و رهبری، الهام بخش و استحكام بخش سیاست فرهنگی است.
 
 مفاد قانون اساسی خصوصاً آن چه در اصول دوم و همچنین هفتم تا سی‌ام در باب فرهنگ و لوازم اجتماعی و سیاسی آن آمده است و به عبارت دیگر رهنمودهایی كه درباره مسایل و موضوعاتی از قبیل فضایل اخلاقی، كرامت انسانی، آزادی، استقلال، تجارب بشری، تتبع و ابتكار، آگاهی‌های عمومی، مشاركت مردمی، امر به معروف و نهی از منكر و نظایر آن ذكر شده است، بر سیاست فرهنگی كشور حاكم بوده و خواهد بود.
 
 مهندسی فرهنگی از دیدگاه اصولگرایی اصلاح‌طلبانه، اصول و ارزش‌های فوق‌الذكر را به عنوان مبانی اولیه خویش در نظر گرفته و حركت در جهت نیل به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی را وظیفه قطعی خود تلقی می‌كند و در صدد است ورای هر نوع مصلحت و علاقه جناحی، صرفاً بر مبنای مصلحت عام و والای كل نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران حركت نماید.
 
 2) نیازسنجی فرهنگی به عنوان گام اول در مهندسی فرهنگی:
 
 در جهان امروز كه نقش و نیروی اجتماعی و فرهنگ نسبت به گذشته به مراتب افزون‌تر شده است، ضرورت هماهنگی و همسویی صاحبنظران و كارشناسان و برنامه‌ریزان هر كشور با نیازهای فرهنگی جامعه نیز بیشتر احساس می‌شود. جامعه رشید جامعه‌ای است كه بتواند نیازهای فرهنگی خویش را در رهگذر حیات و حركت اجتماعی بازشناخته، از تمایلات و تظاهرات كاذب یا گذرا تفكیك كند و قدرت پاسخگویی به این نیازها و بهره‌گیری از آن‌ها را در جهت رشد و كمال معنوی و مادی دارا باشد. شرط لازم برای تحقق چنین مطلوبی آن است كه در هر كشور زمامداران `اصولگرا` و `واقع نگر` بتوانند به منظور همراهی با جریان عظیم و عمیق و اصیل فرهنگ در جامعه حداكثر بهره‌برداری از دریای لایزال اراده و ایمان معنوی و الهی مردم به طور هماهنگ و همسو سیاستگذاری و برنامه‌ریزی كرده، اهم محورهای لازم برای این حركت را تشخیص داده و تعیین كنند.
 
 سیاست فرهنگی در این جهت و در این مسیر است كه تدوین می‌شود. سیاست فرهنگی در حقیقت همان توافق رسمی و اتفاق نظر مسئولان و متصدیان امور در تشخیص، تدوین و تعیین مهمترین اصول و اولویت‌های لازم الرعایه در حركت فرهنگی است. سیاست فرهنگی را می‌توان اصول راهنمای كارگزاران فرهنگی و مجموعه علایم و نشانه‌هایی دانست كه مسیر حركت را نشان می‌دهد.
 
 این نیازسنجی به طور كلی عبارتست از كاربرد فنونی كه بتوان به كمك آن‌ها اطلاعات مناسب را درباره نیازها گردآوری كرده و به الگوی نیازها و خواسته‌های فرد، گروه و جامعه دست یافت. هدف اساسی نیازسنجی، تولید اطلاعات درباره مصرف كنندگان و كاربران است برخی از محققان اصول نیازسنجی را شامل: تداوم، جامعیت، مشاركت، عینیت، افزایشی بودن، سیالی نتایج، واقع‌گرایی، پویایی و تعهد دانسته‌اند.
 
 بخش مهمی از نیازهای بشر ریشه در فرهنگ دارد و می‌‌توان آن‌ها را «نیازهای فرهنگی» نامید. شناسایی و رصد نیازهای واقعی جامعه امروز ایران به عنوان جامعه‌ای جوان و در حال گذار،‌ اولویت نخست مهندسی فرهنگی به شمار می‌رود. شناسایی دقیق این نیازها و توجه به تغییرات فرهنگی روزافزون چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی و ارائه راهكارها و امكانات مناسب جهت ارضاء این نیازها می‌تواند چشم‌انداز جامعه‌ای با ثبات، پایدار و به دور از آشفتگی‌های اجتماعی را برایمان به ارمغان آورد. اما چنانچه تشخیص نیازها از سوی مسئولین یك جامعه با تشخیص نیازهای ذهنی مردم متفاوت بوده و با هم تطابق نداشته باشد، در آن صورت مردم از هنجارهای تعیین شده پیروی نخواهند كرد و همبستگی اجتماعی دچار مشكل خواهد شد زیرا بدون شناخت صحیح و جامع نیازها و اولویت‌ بندی آنها نمی‌توان مبنای وثیقی برای برنامه‌ریزی فرهنگی فراهم آورد و در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت كه حاصل كار مهندسی فرهنگی پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.
 
 3) اهمیت والای «دین» به عنوان عنصر اصلی در فرهنگ ایرانی:
 
 مذهب و دین در جامعه ایرانی، تاریخی بس دیرینه دارد كه ریشه‌های آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. اما پس از ورود اسلام به ایران، باور دینی ایرانیان وارد مرحله نوینی می‌شود و ایرانیان مسلمان نقش مهمی در تكوین تمدن اسلامی ایفا می‌نمایند. در یك سده گذشته نیز دین همواره در كانون هویت انسان و جامعه ایرانی حضور داشته و نیز نقش مهمی در روند تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ایفا نموده است. قبل از انقلاب اسلامی رژیم پهلوی تمام تلاش خود را در جهت حذف و طرد دین از حوزه اجتماعی و نیز تضعیف گرایش به مذهب به كار می‌بست. گفتمان شبه مدرنیستی مطلقه پهلوی، به مذهب به چشم یك «تهدید» می‌نگریست از این رو تمام برنامه‌ریزی‌های فرهنگی رژیم در راستای ترویج فرهنگ غرب و حذف فرهنگ ایرانی- اسلامی قرار داشت. اما به رغم تمام این تلاش‌ها، مذهب مرجع اصلی مردم به شمار می‌رفت. و حتی بر اهمیت و نقش آن افزوده شده بود. در این فضا، دین و دینداری ارزش برتر بود و بسیاری هویت خویش در هم نشینی تنگاتنگ با هنجارها و ایستارهای دینی تعریف می‌كردند. دین و مناسبات و روابط دینی، بسیار زیبا و جاذب می‌نمود و قواعد و قوانین دینی تنها هنجار پذیرفته شده رفتاری در این فضا بود.
 
 با انقلاب اسلامی، جامعه ایرانی در آستانه تجربه دیگری از دین و دینداری قرار گرفت. بی‌تردید انقلاب ایران، انقلابی بود به نام خدا و دین. با انقلاب اسلامی، دین از حاشیه جامعه وارد متن می‌شود. به بیان دیگر، گفتمان دینی، گفتمان مسلط جامعه می‌شود. با انقلاب، فرآیند تغییر جامعه شدت گرفت و در عالم زیست معرفتی، فرهنگی و هنجاری بسیاری از ایرانیان، نوعی اختلال و تشتت و تعارض را ایجاد نمود.
 
 فرآیند انقلاب، برای آنان نوعی فرآیند سیاسی شدن دین نیز بود. این دگرگونی، در نخستین سال‌های انقلاب كه ارزش‌های دینی به مثابه ارزش‌های مسلط جامعه نقش‌آفرینی می‌كردند، نمود و نمای منفی نداشت، زیرا در فضای سنگین ایدئولوژیك و انقلابی این دوران،‌ ارزش‌ها و هنجارهای دینی- انقلابی، به مثابه زیرساخت‌های رفتاری و كرداری ساختارهای مدیریتی و اجرایی، رنگ خود را به ملاحظات و مناسبات سیاسی پاشیده بود و شیوه زندگی خصوصی و عمومی، نحوه نگرش به جهان و جامعه، شیوه تحلیل مسایل سیاسی، مواضع در برابر دیگران، شیوه سلوك با مردم، شیوه تدبیر منزل و حتی نحوه آرایش و لباس پوشیدن و سخن گفتن و راه آنان را مقبول و مشروع جلوه داده بود. اما، متأسفانه به تدریج هر چه از استقرار حاكمیت اسلامی- انقلاب دور شدیم، به همان میزان نیز نهادهای رسمی ما كارآمدی خود را در تولید و بازتولید و طبعاً ترویج و تبلیغ آگاهی‌های دینی از دست دادند. با فاصله گرفتن از فضای ارزشی- انقلابی اوایل انقلاب، بسیاری از نهادهای تولید، ترویج و تبلیغ كننده آگاهی‌های مذهبی، اندك‌ اندك به بازیگران صرف عرصه سیاست و قدرت تبدیل شده و خود تبدیل به قسمت عمده مشكلات فرهنگی جامعه شدند.
 
 به منظور جلوگیری از ادامه این روند، مهندسی فرهنگی نیازمند توجه جدی به رابطه دین و جامعه و اصلاح این رابطه منطبق با اصول و ارزش‌های راستین گفتمان انقلاب اسلامی است.
 
 برخی از راهكارهایی كه مهندسی فرهنگی با توجه به آن‌ها می‌تواند به اهداف خود در این زمینه نایل گردد موارد زیر است:
 
 الف) استمرار رابطه اعتماد میان گروه‌های مرجع و سنتی و نسل جوان كنونی.
 
 ب) بازتولید آگاهی‌های دینی منطبق با شرایط زمانه
 
 ج) سیاست‌زدایی از سپهر مسائل معرفتی، ارزشی و فرهنگی.
 
 د) اتخاذ شیوه‌ها و روش‌های نوین تبلیغ و ترویج باورها و آگاهی‌های دینی.
 
 ه) پاسخ مناسب و اقناع و اشباع كننده به شبهات دینی نوین.
 
 و) تولید كالاهای فرهنگی جذاب و بدیع
 
 ز) ایجاد نهادهای كارآمد و روزآمد كه بر اساس رهیافت‌ها و راهبردهای مشخص به مهندسی آگاهی‌های دینی جامعه بپردازند.
 
 4) تاكید بر وحدت و انسجام فرهنگی جامعه:
 
 مهندسی فرهنگی از دیدگاه این گفتمان، به فرهنگ به چشم یك كل یكپارچه می‌نگرد. این یكپارچگی فرهنگی به منزله انكار و نفی گسست‌ها، تفاوت‌ها و چند پارگی‌های فرهنگی موجود در جامعه نیست، بلكه به معنای آن است كه در ورای تمام این اختلاف‌ها به یك فرهنگ كلی و ملی اعتقاد دارد. و مهندسی فرهنگی در راستای تنظیم روابط و اصلاح و هدایت این فرهنگ ملی شكل می‌گیرد.
 
 جامعه ایران به عنوان یك جامعه در حال گذار، از یكسو گسست‌ها و شكاف‌های مربوط به فرهنگ سنتی خویش را داراست و از سوی دیگر الزامات حضور در دنیای مدرن، تفاوت‌های فرهنگی دیگری را به او تحمیل نموده است.
 
 جامعه ایرانی به عنوان جامعه‌ای فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز همواره ارزش‌های خاص خود را تولید نموده است. بی‌تردید این ارزش‌های زشت و زیبا، ریشه در فرهنگ‌ها، آداب و رسوم، عرف‌ها، دین‌ها، نظام‌های گفتمانی ، معرفتی- گفتمانی و ... این سرزمین دارد. جامعه ایرانی در هر دوران از حیات تاریخی خود، شاهد فراز و فرودها و تغییر و تحولاتی در جهان ارزشی خود بوده است. گاه با «عصبیتی» حماسی از ارزش‌های خود دفاع كرده است، و گاه دیگر، به افول «عصبیت» خود تن داده است. زمانی به ارزش‌های ناب و شفاف اندیشیده است و زمانی دیگر به تخلیط و تركیب ارزش‌هایش با ارزش‌های سایر جوامع گردن نهاده است. اما به رغم تمامی این دگرگونی‌ها، دقایق برجسته نظام ارزشی ایرانیان استعداد بالا و والایی در بازتولید و بازترمیم از خود نشان داده و پایداری و استقامت خود را در شرایط پرتلاطم و كدر تاریخی تضمیمن كرده است.
 
 انقلاب اسلامی، كه خیزشی به نام خدا و ارزش‌های دینی در عصر سكولاریسم بود، نمونه بارز و برجسته این فرآیند بازتولید ارزشی است. نظام ارزشی جدید كه ریشه در سنت دیرینه اسلام داشت به عنوان راهنمای عمل انسان‌ها جلوه‌گر شد. نظام ارزشی نوین، به علت انطباقش با نظام صدقی- هنجاری و نیازهای جامعه و نیز به علت مقبولیت و مشروعیت والای حاملان آن، به زودی روح جامعه و تاریخ را به تسخیر خود درآورد و در سطوح مختلف جامعه نشت و رسوب كرد. جهان‌بینی ایرانیان را سخت تحت تأثیر خود قرار داد و نگاهشان را به دنیا و مافیها متفاوت ساخت.
 
 این نظام ارزشی جدید كه مهمترین محصول انقلاب اسلامی محسوب می‌شود زیربنای فرهنگ ملی یكپارچه ما را تشكیل می‌دهد كه به عنوان یك مبنا آشتی‌دهنده و عامل اجماع و پیوستگی كلیه شكاف‌ها و گسست‌ها و تفاوت‌ها گشته است.
 
 مهندسی فرهنگی در دیدگاه اصولگرایی اصلاح‌طلبانه وظیفه خود را حفاظت از این فرهنگ یگانه ملی به عنوان مبنای انسجام بخش هویت اجتماعی ایران می‌داند.

http://www.artesfahan.ir/Default.aspx?page=10695&section=newlistItem&mid=39865&pid=7540&ln=fa

    ویژه نگار تخصصی فرهنگ و توسعه       http://mabna.mihanblog.com




jerrichanchuan.weebly.com
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:11 بعد از ظهر
An outstanding share! I have just forwarded this onto a friend who had been doing a little homework on this.
And he actually ordered me lunch simply because I discovered it for
him... lol. So let me reword this.... Thanks for the meal!!
But yeah, thanks for spending time to talk about this subject here on your website.
How can you heal an Achilles tendonitis fast?
یکشنبه 8 مرداد 1396 03:46 قبل از ظهر
Thank you for the auspicious writeup. It if truth be told used to be a entertainment account it.
Glance advanced to more added agreeable from you!

By the way, how can we communicate?
Bernie
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:49 قبل از ظهر
With havin so much content and articles do you ever run into any problems
of plagorism or copyright violation? My site has a lot of unique content I've either created myself or outsourced but it seems a lot of it
is popping it up all over the internet without
my permission. Do you know any solutions to help stop content
from being ripped off? I'd certainly appreciate it.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر