تبلیغات
مبنا - مهندسی فرهنگ عاشورا

ویژه نگار تخصصی فرهنگ و توسعه
نویسنده :Rostami Moghadam
تاریخ:پنجشنبه 8 تیر 1391-07:54 قبل از ظهر

مهندسی فرهنگ عاشورا

   ویژه نگار تخصصی فرهنگ و توسعه        http://mabna.mihanblog.com                                 

عاشورا هم اوج حماسه است و هم اوج تراژدی، چشم تاریخ چنین حماسه با شکوه و چنین تراژدی خون رنگی را ، در سراسر حیات بشر، هرگز ندیده است.

عاشورا، حماسه است؛ از آن رو که امام حسین علیه السلام یک تنه و با یارانی اندک، رویاروی حکومتی سفاک ایستاد. به یزید دست بیعت نداد و گفت: کسی مانند من ، با فردی مانند یزید، بیعت نخواهد کرد. در مقابل زور ، گردن خم نکرد و تن به ذلّت نداد و آشکارا گفت: مرگ با عزّت بهتر است از زندگی با ذلّت. ایستاد، جنگید، زخم برداشت، شهید شد؛ اما به دشمن پشت نکرد.
حرکت امام حسین (ع) که منجر به حادثه عاشورا گردید، تلاشی بی نظیر به منظور تحول و اصلاح در امور جامعه اسلامی بود و به عنوان مهمترین عامل برقراری اسلام راستین و کوبنده تحریفات، همواره در طول تاریخ مورد بغض دشمنان اسلام و دیانت بوده است. در کنار دشمنان خارجی، همواره دوستان نادان متن جامعه اسلامی و مسلمانان ناآگاه نیز، خواسته یا ناخواسته، ضربه های هولناکی به این حادثه بزرگ وارد کرده اند.

مهندسی فرهنگ عاشورا

عاشورا هم اوج حماسه است و هم اوج تراژدی، چشم تاریخ چنین حماسه با شکوه و چنین تراژدی خون رنگی را ، در سراسر حیات بشر، هرگز ندیده است.

 عاشورا، حماسه است؛ از آن رو که امام حسین علیه السلام یک تنه و با یارانی اندک، رویاروی حکومتی سفاک ایستاد. به یزید دست بیعت نداد و گفت: کسی مانند من ، با فردی مانند یزید، بیعت نخواهد کرد. در مقابل زور ، گردن خم نکرد و تن به ذلّت نداد و آشکارا گفت: مرگ با عزّت بهتر است از زندگی با ذلّت. ایستاد، جنگید، زخم برداشت، شهید شد؛ اما به دشمن پشت نکرد.
حرکت امام حسین (ع) که منجر به حادثه عاشورا گردید، تلاشی بی نظیر به منظور تحول و اصلاح در امور جامعه اسلامی بود و به عنوان مهمترین عامل برقراری اسلام راستین و کوبنده تحریفات، همواره در طول تاریخ مورد بغض دشمنان اسلام و دیانت بوده است. در کنار دشمنان خارجی، همواره دوستان نادان متن جامعه اسلامی و مسلمانان ناآگاه نیز، خواسته یا ناخواسته، ضربه های هولناکی به این حادثه بزرگ وارد کرده اند.
فرهنگ عاشورا در طول تاریخ همواره برای جامعه اسلامی و مؤمنین الهام بخش بوده و به تعبیر روایت ، حرارتی در دلهای مؤمنین ایجاد كرده كه هرگز به سردی نمی گراید. جلوه های این الهام بخشی را در طول تاریخ و خصوصاً در دوران اخیر در پیروزی انقلاب اسلامی، حماسه آفرینی های 8 سال دفاع مقدس ، و پیروزی جنگ 33 روزه لبنان در مصاف با اسرائیل غاصب و ... به وضوح می توان مشاهده نمود.
اما به رغم تمامی آثار ایجابی و خیرات و بركاتی كه فرهنگ عاشورا داشته است در مقام عمل جهت پاسداشت و بزرگداشت حماسه های حسینی و عاشورایی از یك سو بعضی از اعمال و آئین‌هایی كه در این وادی توسط عزاداران اجرا می گردد ما را از فرهنگ واقعی عاشورا دور كرده و خدای ناكرده موجب وهن اسلام می شود. از طرف دیگر دشمنان اسلام كه آثار و كاركرد بالای این فرهنگ را دیده اند با تمامی وجود تلاش می كنند تا از قدرت حقیقی و نقش سازنده مجالس و آئین های عزاداری بكاهند كه در این خصوص بحث مهندسی فرهنگ عاشورا می‌تواند مانعی بزرگ بر سر راه دشمنان قسم خورده اسلام باشد و توطئه های آنان را نیز خنثی نماید.لذا ضرورت تبیین تحریفات و راهكارهای برون رفت از آسیب‌ها و آفات این فرهنگ مقدس از اولویت‌های فرهنگی محسوب می شود .
اولین گام برای مهندسی فرهنگ عاشورا رصد فرهنگی است . در رصد فرهنگ عاشورا می بایست وضعیت فرهنگی كشور را با یك نگاه عینیت گرا بررسی كرد، هم در سطح فرهنگی عمومی و هم در سطح خرده فرهنگهای موجود در جامعه و با كالبد شكافی فرهنگی جامعه شناخت عمیق از فضای فرهنگی كشور انجام گیرد.
رصد فرهنگی فرهنگ عاشورا نوعی مسئله یابی و مسئله سنجی فرهنگی است كه باید در سطوح مختلف ، به لحاظ مقاطع زمانی گذشته ، حال و آینده مورد مداقه قرارگیرد.تا ما شناختی از گذشته نداشته باشیم، حال را نمی فهمیم ، و تا حال را نشناسیم ، آینده را نمی توانیم ترسیم كنیم . ضمن اینكه تأثیر محیط‌های خارجی و متغیر های بیرونی باید به دقت لحاظ شود. فرهنگ متعالی عاشورا در طول تاریخ و هم اكنون عامل هویت بخشی و مقاومت پذیری جامعه ما است . ما نیاز داریم به طور دائمی این فرهنگ را رصد كنیم و با شناخت از روندهای موجود ، كاستی ها و فرآیندهای شكل گیری ، پردازش و نمودهای عملی رفتاری ، زمینه مهندسی فرهنگ عاشورا را در آینده فراهم كنیم .
فرهنگ عاشورا
مقصود از فرهنگ عاشورا، مجموعه مفاهیم، سخنان، اهداف و انگیزه ها ، شیوه های عمل، روحیات و اخلاقیات والایی است که در نهضت کربلا گفته شده یا به آنها عمل شده یا در حوادث آن نهضت، تجسم یافته است. این ارزش‌ها باورها هم در کلمات سیدالشهدا (ع) و اصحاب و فرزندان حضرت متجلی است.
فرهنگ عاشورا همان زیربنای عقیدتی و فکری است که در امام حسین (ع) و شهدای کربلا و اسرای اهل بیت (ع) بود و سبب پیدایش آن حماسه و ماندگاری آن قیام شد.
مجموعه آن باورها و ارزش‌ها و مفاهیم را می توان در عنوان های زیر خلاصه کرد: مقابله با تحریف دینی، مبارزه با ستم طاغوت‌ها، و جور حکومت‌ها، عزت و شرافت انسان، ترویج مرگ سرخ بر زندگی ذلت بار ، پیروزی خون بر شمشیر و شهادت بر فاجعه، شهادت طلبی و آمادگی برای مرگ، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و سنت‌های اسلامی ، فتوت و جوانمردی حتی در برخورد با دشمن، نفی سازش با جور یا رضایت به ستم، اصلاح طلبی در جامعه، عمل به تکلیف به خاطر رضای خدا، تکلیف گرایی چه به صورت فتح یا کشته شدن، جهاد و فداکاری همه جانبه، قربانی کردن خود در راه احیای دین، آمیختن عرفان با حماسه و جهاد با گریه، قیام خالصانه برای خدا، نماز اول وقت، شجاعت و شهامت در برابر دشمن، صبر و مقاومت در راه هدف تا مرز جان ، ایثار ، وفا، پیروزی گروه اندک ولی حق بر انبوه گروه باطل، هواداری از امام حق و برائت و بیزاری از حکام جور، حفظ کرامت امت اسلامی، لبیک گویی به فریاد استغاثه مظلومان، فدا شدن لبیک گویی به فریاد استغاثه مظلومان، فدا شدن انسان ها در راه ارزش‌ها و ... [1]

تهیه و تنظیم : یوسف ظهیری   

                            http://www.artesfahan.ir/Default.aspx?page=10695&section=newlistItem&mid=39865&pid=10521&ln=fa
   ویژه نگار تخصصی فرهنگ و توسعه        http://mabna.mihanblog.com                                 




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر